27. září 2006

Ke Dni státnosti

O historickém knížeti Václavovi nevíme téměř nic. Není jisté, kdy se narodil, ani kdy byl doopravdy zavražděn. Nevíme, zda opravdu uměl číst a psát, ale je to spíš pomluva – to by tehdejšímu rytíři nebylo nijak ke cti. Víme, že byl nějakým způsobem „poplatný“ Jindřichu Ptáčníkovi, ale to mohlo znamenat mnoho různých věcí, takže ta anekdota o třech stovkách volů vyvážených ročně do Němec nemá žádný reálný podklad. Už jen proto, že žádné Německo tou dobou a ještě hezky dlouho poté nebylo. Voly si vymyslel František Palacký, když dal dohromady dvě různé historické informace způsobem, jaký by dnes studentovi FF UK neprošel ani v seminární práci. A bylo jich podle Palackého sto dvacet, zvučnější tři sta z toho patrně udělali až Voskovec a Werich.

Nevíme o něm téměř nic; a právě takoví lidé jsou materiálem, z nějž se dobře vyrábějí legendy. Ta svatováclavská je pozoruhodná už tím, že ji založil sám světcův vrah: byl to skutečně Boleslav, kdo prosadil Václavovu kanonizaci! Cynik musí poznamenat, že tento postup se v české politice vžil, jen postupem času pozbyl raně středověké elegance. Václav se stal oficiálním světcem země, jejím věčným nadzemským panovníkem, a zároveň lidovou legendou, vůdcem rytířů, kteří jednoho dne vyjedou z Blaníka a vyřídí si to… většinou právě s tím zemským panovníkem, který vládl za Václavova posvěcení a jeho jménem.

Kupodivu ten rozpor nikdy nikomu nevadil. Definitivně upevnili pozici národního světce obrozenci: Palacký ho posadil na koně obrazně a Myslbek doslova. Ironie je tím dovršena. Václav je v českém panteonu zobrazen jako bojovník, jímž nebyl; jako zakladatel státu, jehož vzniku překážel tak důkladně, že musel být odstraněn; jako symbol vzdoru proti cizí moci, před níž se naopak skláněl. Demonstranti proti oběma okupacím se scházeli vždy u Václavovy sochy a Halas o něm v těžké hodině národa napsal snad nejpatetičtější verše, jaké čeština má: „kůň bronzový kůň Václavův / se včera v noci třás‘ / a kníže kopí potěžkal / Myslete na chorál / Malověrní / Myslete na chorál“. Spojil tím Václava i s husity, kteří by pro nebohého knížete jistě byli samými zplozenci pekla, kdyby se s nimi přes těch pět století mohl setkat.

Každý národ má světce, jakého si zaslouží. Václav, který může být vším, čím si přejeme, vyhovuje naší tradiční pružnosti myšlení dokonale; tedy pěkný Den české státnosti!

(Vyšlo v Ekonomu 27. 9. Přečetla si to O. a nevěřícně zavrtěla hlavou: tos přehnal. Přečetl si to šéfredaktor a poslal mi mail, v němž stálo zhruba totéž. Dva lidé, kteří mě dobře znají, pokládají tedy tento text za úlet. Co řeknou cizí? - Nemyslel jsem to jako provokaci, ale nějak z toho asi vyšla sama. Všechno je to samosebou pravda, mám to z prací dobrých historiků - od Dušana Třeštíka, Petra Čorneje, základní fakta koneckonců i z toho Palackého. Ale kdykoli si z pravdy vybíráme nějakou její podmnožinu, děláme to na vlastní odpovědnost. Karikatury Proroka, mír a požehnání s ním, jsou taky podmnožinou pravdy. Každá pravda je podmnožinou pravdy.)

9 komentářů:

jiří řekl(a)...

Nikdy jsem neuměl "výklad básně", ale pod tím Halasovým chorálem si představuji Svatováclavská chorál, nic husitského.

DavidS řekl(a)...

me se to nahodou libi, je to koneckoncu jen uvaha, neni nutne hned na zaklade ni se nejak pohorsovat proti jinemu vykladu dejin. Zajima me spise, kolik takovych 'pripadu' by se naslo a mozna jak nejednoznacne by z toho vyslo mnoho 'politicky korektnich' historickych postav (abychom to 'nesvalovali jen na chudaka sv.Vaclava'. A jeste - myslim, ze je lidske/prirozene, ze se postupem casu historicka fakta idealizuji. Tusim,ze to ma nejakou spojitost se oblibenosti zjednodusovani - a konecne, proc ne?

Anonymní řekl(a)...

Motiv "Kdož sů Boží bojovníci" je u Halase velmi častý. Srov. například "A to už lípy budou pobzukovat chorál,... já se tam vrátím" nebo "...sám osluněný chorál jitřních díkůvzdání stvoření chválu růstů doprovod..."

Ostatně se básník zřetelně hlásí i k výtvarné tvorbě bratra Žižky - viz. "...z polí stenných křik iluminoval kamenné texty portálů a zdí".

Jen do seznamu autorit na pravdu je třeba doplnit Štolla a Nejedlého.

K.

Pardubitz řekl(a)...

"Ale kdykoli si z pravdy vybíráme nějakou její podmnožinu, děláme to na vlastní odpovědnost."
Nechci vypadat jako nekdo, kdo je proti kritickemu mysleni a boreni model. Jen me napada, ze timto zpusobem je mozne rozborit vse - a svet bez mytu by byl trochu chudsi, zda se mi. Abych to vztahnul k te odpovednosti: co je platna odpovednost, kdyz nasledky jsou neporovnatelne vetsi nez vaha odpovednosti, kterou muze jedinec unest.

"Karikatury Proroka, mír a požehnání s ním, jsou taky podmnožinou pravdy. Každá pravda je podmnožinou pravdy."
Sakrys, uz je to hodne dlouho, co jem se ucil neco o mnozinach, abych byl schopen nejak posoudit, jestli to s tou podmnozinou plati. V nematematickem smyslu bych rekl, ze existuji dilci pravdy, ktere jsou z "celkovou" (asi nepoznatelnou) pravodou nerozporne, ale nevystihuji ji celou.

h-cz řekl(a)...

pardubitz: hehe ! nice one

Anonymní řekl(a)...

No, bych pravdu del, nejak tem zazitym pravdam neverim a neveril jsem jim ani drive. Vaclava jsem proto nikdy nevnimal tak, jak nam byl predkladan. Mam Vaclava spojeneho se Svatovaclavskou orlici, vyznamenanim to obcanum Protektoratu Bohmen und Mahren za spolupraci s Risi. Darmo si ho nasi "ochranci" tehdy jako symbol loajality nevybrali. Pravdou je, ze dosti vystihuje nasi "narodni" ohebnost, prizpusobivost, ba az podrobivost... Pravdou ovsem je tez, ze diky temto vlastnostem jsme se v exponovanem prostoru uprostřed Evropy udrzeli a prezili. Tu cenu vsak nelze nevnimat...

Anonymní řekl(a)...

Nabízí se ještě "drsnější" myšlenka: Den české státnosti slavime 28.9. na počest vyvraždění Slavníkovců (a tedy de facto sjednocení českého státu) 28.9. 995 jednotkami Bioleslava II. Svatý Václav je jen záminka aby to tak nebilo do očí ;-)

h-cz řekl(a)...

anonymous: doporucuju precist si treba nejake state (predvalecneho) historika pekare a min poslouchat slobodana milosevice :-)

jiří řekl(a)...

Ad Svatováclavská orlice: "Darmo si ho nasi "ochranci" tehdy jako symbol loajality nevybrali." Naši "ochránci" také velmi oslavovali Jana Husa, budete ho soudit stejně jako Václava? (BTW ČSSR měla vyznamenání Medaile J.A.Komenského, že by ctihodný biskup odpovídal ideálu komunisty?)