12. dubna 2007

Poznámky o Apple

Statisticky významný počet případů, kdy mi někdo pořádně vynadal za to, co si myslím, říkám a píšu, se nějak točí kolem značky Apple, případně otázky Apple vs. Microsoft. Více lidí mi už sdělilo, že jsem vůči Apple (a ve prospěch Microsoftu) zaujatý, že jsem v těchto otázkách ignorant, případně že jsem zaujatý ignorant. Co s tím?

Mohl bych se naivně bránit výčtem počítačů obou platforem, které jsem kdy používal, ale tím bych se dostal přesně tam, kam nechci. Ignorant snad jsem - určitě v tom smyslu, že po technické stránce nerozumím ani Windows, ani Macintoshi zdaleka tolik jako mnozí z těch, kdo mě kritizují. Ale jsem zcela nezaujatý ignorant. Spory o to, která platforma je lepší, mě nechávají zcela lhostejným, protože s postupujícím časem je to samozřejmě čím dál tím víc jedno. (Lepší. No jo, ale pro koho a pro co?) Kromě toho pamatuju takových vášní mnoho, třeba Algol versus Fortran, Pascal versus BASIC, Lisp versus cokoli... a koho to dnes zajímá? A kolik času se o tom chytré hlavy hádaly!

Poslední takový spor se točí kolem rozhlasového interview, kde jsem mimo jiné řekl (tématem byla Vista), že hlavní konkurencí Microsoftu je Microsoft sám; že jde o to, kolik uživatelů Win XP přejde na Vistu a kolik ne, případně jak dlouho to bude trvat. Řekl jsem také, že Linux na desktopu, Mac a cokoli jiného jsou menšinové záležitosti, používané jednak pro speciální účely, jednak technickými fandy a nadšenci, kvantitativně proti Windows však mnoho neznamenají; a že si nemyslím, že se tohle v dohledné době změní. To není nic objevného, ale co se taky na téma Vista dá říct objevného?

Pověst u fandů Apple mi to stejně nevylepší, ale pro záznam prohlašuji: Apple je nesmírně důležitá počítačová společnost, samosebou mnohem důležitější inovátor než Microsoft. Apple II v roce 1977 i první Macintosh v roce 1984 představoval průlom. Jenže technologický úspěch se nemusí rovnat úspěchu obchodnímu. Nebudu tady opakovat známé analýzy, proč je obchodní model (IBM) PC úspěšnější a proč Microsoft, Intel a Dell vydělávají na osobních počítačích dlouhodobě víc než jiní; kdybyste náhodou chtěli, mám na to téma přednášku, kde ranou historii osobních počítačů používám jako ilustraci vzniku přirozeného monopolu v IT.

Nadsázka: PC mají (víceméně lhostejné) zákazníky a uživatele, Mac má fandy a nadšence. Komunitu. Mac je (mimo jiné) životní styl, sebeidentifikace, součást osobnosti. Proto, řekl bych, se někteří jeho příznivci tak rázně pustí do každého, kdo se jim nezdá. Berou to osobně. Pro Mac je to velký kompliment, neznám nikoho, kdo by podobně prožíval vztah ke svému Wintel PC... což říkám beze vší ironie. Ale technická a uživatelská přízeň je jedna věc, ekonomická realita druhá. ("Fandím Sunu a Apple, protože nejsou tolik orientované na byznys a na zisk," řekl mi ondy jeden student. Ekonomie, bohužel. Nenašel jsem vhodnou odpověď.) A ještě jeden důležitý bod (abych to s lichocením fandům Apple zas nepřehnal): pokud si myslíte, že marketing Microsoftu vymývá lidem mozek, máte sice pravdu, ale proti Stevu Jobsovi je to vysloveně druhá liga. Legenda a kult Apple, ryze marketingový produkt, je důležitějším a tržně hodnotnějším produktem než iPod a Mac dohromady. O úspěchu firem v dnešní době velmi zásadně rozhoduje, jaké pohádky o sobě dovedou vyprávět. (Pohádkou zde nemám na mysli eufemismus pro lež, ale skutečně to, co se vypráví dětem: poutavý, zapamatovatelný příběh směšující realitu a fikci.)

Zajímavější opravdu je, kam to celé směřuje. Jednu důležitou tendenci představuje masivní firemní podpora open source (IBM, Sun, Novell...), zejména Linuxu. Druhou, kvalitativně pozoruhodnou, kvantitativně (opakuju) zatím ne, je právě Apple. Třetí tendencí je možnost, že do oblasti platforem nějak promluví Google. A čtvrtou, z mého pohledu nejzajímavější - je tam pořád nejvíc peněz a síly, i když už ne tolik co dřív - je inovační potenciál Microsoftu. Pojede už jen setrvačností, jak předpovídá Paul Graham, anebo si za všechny ty miliardy dokáže pořídit něco lepšího než nový způsob ovládání Office? Vtip je pořád v tomtéž: když máte opravdu hodně peněz, můžete paralelně vyvíjet deset věcí, počkat, která z nich půjde na odbyt, těch devět pak dát k ledu a z části výnosů desáté pokrýt ztrátu.

Pak existují další tendence či varianty dalšího vývoje, pátá, šestá... například tenký klient, který v kombinaci s levným a dostupným tlustým (bez)drátem a třeba s tím Google se může zas vrátit na scénu. A tak dále.

Začal jsem Applem, skončil zas u Microsoftu. Zas to schytám. A je mi to fuk. - Měl bych to celé napsat lépe a přehledněji; snad časem.

7 komentářů:

r1 řekl(a)...

Nejsem ani ekonom ani IT, ale k inovačnímu potenciálu Microsoftu mě napadá jedna věc - mohlo by mu být na překážku, že získal pověst málem Satanáše, nefér monopolu a tvůrce nefunkčích programů optimalizovaných pro jednodušší část lidstva. Mohlo by se pak stát, že by pro něj žádní skuteční inovátoři prostě nechtěli pracovat.

keff řekl(a)...

pro r1: Tahle pověst je psí hlavou nasazenou lidmi co se na windows podívali naposled v roce 98 - mám li mluvit o svém okolí, tak na informatice na MFF UK je lidí so fandí microsoftu a microsoftím technologiím docela dost (1/3 - 1/2 ročníku) - taky k nim patřím a k ač pan Koubský píše jinak, mám k Wintel platformě podobný vztah jako Macovští nadšenci :)

keff řekl(a)...

pro r1: Tahle pověst je psí hlavou nasazenou lidmi co se na windows podívali naposled v roce 98 - mám li mluvit o svém okolí, tak na informatice na MFF UK je lidí so fandí microsoftu a microsoftím technologiím docela dost (1/3 - 1/2 ročníku) - taky k nim patřím a k ač pan Koubský píše jinak, mám k Wintel platformě podobný vztah jako Macovští nadšenci :)

r1 řekl(a)...

Tak to je jen dobře.

TZ řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
richard řekl(a)...

Krásná úvaha!
Nejde mi ani o Microsoft ani o Apple. Ale ten text je parádní, stále se lepšíte! Posuzujete věci tak, jak se mají posuzovat (dříve jste někdy býval příliš zaujatý). Mám radost - jen tak dál!
Zdraví Bébr

Arthur Dent řekl(a)...

Pamatuju se až na spory "ataristi vs Spektristi", které byly naprosto totéž v bledě modrém, až na to, že tehdy byly síly vyrovnané. Dnes nejsou.

Dnes "koupit si Apple" nebo "nainstalovat Linux" znamená určité "přihlášení k menšině" a dotyčný je postaven před zvídavé otázky okolí: "Proboha, proč tohle, proč ne Win/TEL, tam bys to měl o polovinu lacinější? Nejsou na to programy, není na to pořádný servis, ..."

Takže je jasné, že Applista/Linuxista svou volbu musí bránit před okolím, leckdy i útokem! Protože není nic horšího, než mít menšinový HW, slyšet výčitky "Je to nestandardní, nic k tomu pořádně neseženeš..." a vědět, že to je opravdu tak a že jsem zaplatil X peněz navíc jen za to, že mám ZNAČKU. Pak ji přeci MUSÍM bránit...

Víte jakým psychologickým trikem ničili Číňani americké zajatce za války v Koreji, aby je dostali na svou stranu? Připadá mi to podobné. :)