Původně se očekávalo, že evropský projekt satelitní navigace zaplatí hlavně soukromí investoři – třeba firmy, které vybírají mýtné na dálnicích. U nás se o tom ostatně stále ještě hovoří jako o otevřené možnosti a Praha se dokonce uchází o sídlo řídicího střediska. Dost předčasně - protože Galileo nemá daleko ke klinické smrti, právě kvůli nedostatku peněz. Nikdo jej totiž nepotřebuje. Vlastní navigační družice má dnes jen Rusko, protože je zdědilo po SSSR. Udržuje je v chodu za krajních finančních obtíží a víceméně z prestižních důvodů. Za několik let asi zprovozní svůj systém Čína. Civilním i vojenským uživatelům v Evropě však zcela vyhovuje americký GPS. Všechny členské země NATO jej mají pro své ozbrojené síly k dispozici v maximální dosažitelné přesnosti, ale i ta veřejná je víc než postačující, což může potvrdit každý, kdo má navigaci v autě. Galileo tím dostává zajímavý politický náboj – je součástí argumentace těch, kdo požadují větší vojenskou nezávislost EU na USA. O takovém záměru lze diskutovat, ale skutečná otázka zní, zda správnou cestou k němu musí být zrovna družicový systém za tři a půl miliardy euro – a to je nejnižší odhad. Galileo dostal nový impuls před týdnem. Evropská komise rozhodla, že by projekt měl pokračovat za veřejné peníze. Možná budeme mít moderní Hladovou zeď na stacionární oběžné dráze. Galileo Galilei hájil rozum proti establishmentu, jeho jménem teď postupuje establishment proti rozumu. Eppur si muove.
(Vyšlo v Ekonomu 15. 6. Ještě bych tam byl rád napsal, že oficiálně uváděné tři a půl miliardy jsou úplná blbost, ale neumím to opřít o věcnou argumentaci, takže nic.)
Žádné komentáře:
Okomentovat