20. listopadu 2006
Verkeersbordvrij!
Padesátitisícové nizozemské město Drachten je verkeersbordvrij neboli se snaží obejít bez dopravních značek, semaforů, zeber a jízdních pruhů. "Drž se vpravo Dej přednost zprava (velmi trapná chyba v překladu, díky za upozornění!)" a "Když budeš překážeš, odtáhneme ti auto" jsou prý jediná uznávaná pravidla. Konšelé se řídí znamenitou ideou, že bez předpisů budou lidé dávat větší pozor. Překvapivě vstřícný - kam se poděla německá vášeň pro explicitní řád? - článek z Der Spiegel zde, diskuse na Slashdotu zde. Nemůžu se dočkat, až to někdo v touze po důkladném zviditelnění zkusí u nás. Velikostí by odpovídala tak Jihlava nebo Teplice.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
4 komentáře:
Prva vacsia krizovatka dvoch priblizne rovnako sytenych ciest tuto ideu postavi do noveho svetla.
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=Bratislava,+Slovakia&ie=UTF8&z=18&ll=48.161441,17.14085&spn=0.002677,0.005997&t=h&om=1
Na mensich uliciach pripadne v centrach miest to prekvapivo moze fungovat, ked sa bude dosledne odtahovat tak aj parkovanie moze byt lepsie ako teraz, ale neviem si predstavit pripajanie sa z vedlajsej cesty do stvorprudovky pripadne prejazd vyssie nalinkovanou krizovatkou v rannej spicke...
Hmm, blogger zaujimavo schoval linku, toto snad zobrazi: http://makeashorterlink.com/?S3EF2193E
Jen malá oprava překladu: místo "Drž se vpravo" mělo být spíše "Dej přednost zprava".
S Vasi zalibou v abstrakci a hledani hlubsich souvislosti bych skoro ocekaval, ze byste odstranovani pravidel vztahnul na vyssi, rekneme spolecenskou uroven.
Ale kazdopadne fandim kazdemu takovemu napadu. Jen nevim, jak by to fungovalo treba u nas (ale muzete si sem dosadit i mnoho jinych zemi). Jinak receno: jsou zeme, kde zmenseni poctu pravidel nevede prakticky ihned k tomu, ze par, s odpustenim, debilu, zacne tyranizovat relativne slusny zbytek. A jsou zeme, kde to funguje presne naopak.
Pro presnost by se asi sluselo dodat "zeme v urcitem case sveho spolecenskeho vyvoje".
Okomentovat