6. února 2010

Krajem bez nálepky

V záchvatu skrblictví jsem do vypůjčeného auta nekoupil dálniční známku, takže mi bylo motat se notných pár hodin po okreskách středních Čech. Pár neuspořádaných postřehů:
  • Dálnice v okolí Prahy zkracují jízdní časy na polovinu i více. Z Prahy do Martinic u Březnice jsem jel dvě a půl hodiny.
  • Bez navigace to je překvapivě těžké, směrové značení nestojí za nic. Obvykle ukazuje jen na nejbližší ves, ne na vzdálenější cíl. Přečetl jsem si mapu předem, ale stejně jsem si na dvou místech zbytečně zajel, úhrnem tak o 20 km.
  • Středočeská krajina je nápadně vylidněná, jakmile opustíte pásmo satelitů Prahy. Ve vesnicích mnoho zpustlých domů, zřejmě opuštěných, celkový dojem neveselý v porovnání třeba s Vysočinou. Hlavní město vysává okolí, mocně zakřivuje siločáry pole. Za okruhem vysoké hustoty zůstává prázdno a až ve větší vzdálenosti se uplatní vliv menších regionálních center.
  • Manažerských sídlišť za Prahou už přibývá pomaleji. Poptávka se nejspíš nasycuje. Jsou tu také problémy s dopravou. Staré silnice v ranní a odpolední špičce nestačí, za bydlení ve vlastním domku platíte minimálně dvěma hodinami za volantem denně. Jezdit po anglicku vlakem ještě není zvykem, u nádraží většinou chybí parkoviště a leckde prostě vlak není. 
  • Sama krajina středních Čech je svým způsobem fascinující, jedna z nejzajímavějších u nás, což v porovnání s papírově atraktivnějšími místy, třeba pohraničními horami, dost často nevnímáme. Je silně ovlivněná činností člověka po staletí, což neodpovídá tradičním romantickým představám o krásách přírody. Neprvoplánová atraktivita, velice silná, když se začnete dívat správně. (Viz též.)
Jako bonus jsem si také mohl důkladně prohlédnout dokončovanou estakádu u Radotína - sci-fi most překlenující široké údolí před soutokem Berounky s Vltavou, dlouhý půltřetího kilometru, vysoký místy snad čtyřicet či padesát metrů, na obou koncích ústící do tunelu, mezi řekami propletený s komplikovanou křižovatkou. Je to monstrózní stavba, inženýrsky vzato nádherná, ale zároveň noční můra z cyberpunkového filmu. Doporučuju vidět ještě před zprovozněním. Vnější dálniční okruh, k němuž estakáda patří - nové městské hradby.

Nemohu se zbavit myšlenky: to se jednou bude těžko bourat.

Teď si samozřejmě odporuji. Jedním dechem uznávám užitečnost dálnic a kritizuji dálniční most. Ale to není jen můj osobní rozpor, to je dilema civilizace. Právě kvůli tomu dilematu ji mnoho lidí - ano, včetně mne - pokládá za neudržitelnou.

9 komentářů:

BST řekl(a)...

Jezdit v Čechách do práce vlakem? Neodvážil bych se... Stavbou u Radotína jsem fascinován obdobě.

(sf) řekl(a)...

přesně tak: bez navigace po okreskách ani ránu, jedno jestli v Čechách nebo na Moravě... krajina krásná všude možně - kochat se ale může spíš spolujezdec, možností pro zastávky nepřeberně - když není kam spěchat.

svědek řekl(a)...

K dilematu civilizace

http://zpravy.idnes.cz/vaclav-bartuska-na-energii-mame-svate-pravo-opravdu-tak-neco-obetujme-12q-/kavarna.asp?c=A100128_162815_kavarna_chu

Anonymní řekl(a)...

Moc pěkně napsané, bohužel s tím vlakem mám stejné zkušenosti a obávám se, že standard UK je daleká scifi...

Jan Vaněk jr. řekl(a)...

Lajkuji snad až na ten rozpor - vysoká estakáda mezi tunely, to jsou houby hradby.

Vlakem jsem dojížděl 2 roky (pravda na kolínské trati - nic páteřnějšího už není) a celkem OK; spolužák, co teď jezdí z Kladna, si to taky pochvaluje.

pokladník řekl(a)...

Krajina středních Čech je nádherná, hlavně na kole od jara do podzimu.
Vlak je jedna z možných alternativ, která již několik let bez problémů funguje.

Zdravím Petra z Poděbrad M.K.

Anonymní řekl(a)...

Myslim, ze pan Koubky prehani: 1/ Samozrejme ma pravdu se spatnou dostupnosti mimo dalnici. Bohuzel ceske dalnice (a zejmena ta Pribramska) jsou postaveny na pozemcich drivejsich silnic 1. tridy a ty tim zanikly. Kdeze je situace ve Francii, kde prakticky vsude vedou paralelne s dalnicemi vytecne hlavni silnice, jizda po nich je velmi prijemna. U nas je to opravdu cesta po silnicich 2. a 3. tridy a je to hruza. ¨(Treba kdyz se ta pribramska silnice v roce 2002 musela slozite objizdet az do Dobrise).
2/ Pres Breznici jezdim pravidelne nekolik let a skepticismus autora nesdilim. Je to samozrejme od mista k mistu, ale znovu vznikaji i restaurace, nove obchody, pretlak v bezprostrednim okoli Prahy vede ke zmene uziti nemovitosti. Z drivejsich chat a chalup se stavaji znovu bydliste. Neni to tak zle.... M. Prusa

akb řekl(a)...

A vida... jak se máte, Mojmíre? Špatně jsem se vyjádřil, neměl jsem na mysli Březnici, ta už je mimo vysokou gravitaci, šlo mi o pásmo řekněme mezi Dobřichovicemi/Jílovištěm a Příbramí, to opravdu působí dost vylidněně - při povrchním pohledu z projíždějícího auta :)

Michal řekl(a)...

Do prahy dojizdim vlakem uz skoro dva roky po trati Lysa n.L.-Nymburk a od te doby, co jezdi City Elefanty, je cestovani velmi luxusni. Jedou dva vlaky za hodinu, zpozdeni (krome zimni kalamity) maximalne 5 minut, skoro vzdycky si sednu, i kdyz nastupuju tesne pred Prahou. Proste parada!!