20. ledna 2007

Život s levným telefonem

„Co to máš za šmejd?“ podivil se přátelsky jeden kolega. Druhý vyjádřil decentně obavu, zda jsem snad nebyl na firemním žebříčku nějak výrazněji degradován. Důvod? Můj nový mobilní telefon.

Dobře, tak se podívejme, co to mám za šmejd. Telefonuje a posílá esemesky, samosebou. Poslouží jako fotoaparát, videokamera, kalkulačka, budík, stopky, digitální diktafon, dají se do něj zapisovat poznámky. Dovede přehrávat písničky. Obsahuje plnohodnotné FM rádio. Má kalendář synchronizovaný s počítačem. Dá se z něj dostat na web, přečíst si aktuální zprávy, najít cokoli na mapě ČR či v plánech měst, najít telefonní číslo v celostátním seznamu. Dá se na něm přijímat i odesílat e-mail. Jsou v něm i nějaké hry, pokud vás takové věci baví. Asi jsem ještě na něco zapomněl, ale tohle stačí. Celé to neváží ani deset deka. Šmejd? Vážně?

A – ano, je to skutečně poměrně laciný telefon, nižší střední třída. Asi bych si ho v obchodě nevybral, přišel jsem k němu náhodou a zdarma (ne, žádný novinářský úplatek) právě ve chvíli, kdy jsem se po novém telefonu poohlížel. Spíš z legrace jsem do něj zasunul SIM kartu – a už jsem ji nevyndal. Jsem spokojený.

No, ne zas docela. Nemá to Bluetooth, což mi vadí ze všeho nejvíc – potřeboval bych ho kvůli instalovanému hands free v autě. Foťák je nekvalitní a videozáznam dočista pro legraci. Do malé paměti se mi nevejdou všechny kontakty z Outlooku. MP3 přehrávač je k ničemu z týchž důvodů. Slot pro paměťovou kartu chybí. Ale nic z toho mě neomezuje nějak zásadně. Dosud jsem používal komunikátor Nokia 9300. Impozantní kus železa, ale je těžký, objemný, nemá vibrační vyzvánění... a když chcete cokoli jen trochu složitějšího, musíte ho otevřít. K tomu jednak potřebujete obě ruce, jednak na sebe připoutáte pozornost, což je třeba v noční tramvaji vysloveně nevhodné („panáček má drahej foun, copak asi ještě má?“).

Levné přístroje bývají dnes velmi výkonné. Hlavním důvodem pro nákup těch dražších je móda, snobárna, statutární důvody (viz výše). Technické vlastnosti jen málokdy. Když tohle vezmete v úvahu, musíte žasnout, jak to, že ten byznys vůbec funguje. A jak funguje!

Koneckonců, i já pošilhávám po něčem, co Nokia uvede na český trh až v květnu... Ale možná mi do té doby dojde, že to opravdu nepotřebuju.

Žádné komentáře: