Nastavení firemní strategie se podobá lokální optimalizaci funkce více proměnných.
Vezměte parametr A (můžeme mu říkat prospěch firmy; často, ne vždy to bude čistý zisk). Nastavte ho na hodnotu, která je pro vás ještě přijatelná a zafixujte jako konstantu. S tímto omezením pak maximalizujte parametr B. Tomu budeme říkat prospěch zákazníka — jeho spokojenost, užitek, radost. Zkoumejte způsoby, jak tento parametr stále zvyšovat.
Anebo to uděláme opačně. Zafixujeme spokojenost zákazníka na nejnižší hodnotě, kterou odhadneme jako ještě přijatelnou a maximalizujeme prospěch firmy.
S růstem B často roste i A, ne však vždy; a obvykle pomalu. Bývají rychlejší cesty. Proto jde skutečně o volbu, ne o automatický mechanismus.
Firmy v expanzivní fázi, kdy bojují o podíl na trhu, často podvědomě volí první strategii, tedy maximalizaci prospěchu zákazníka. Firmy, které už dosáhly výjimečného postavení, často vědomě volí druhou strategii. Používají k tomu především vendor lock-in, tedy vytvoření stavu, kdy náklady na změnu dodavatele jsou pro zákazníka vyšší než náklady na nespokojenost s dodavatelem stávajícím.
Ani jednou jsem nepoužil slovo Apple.
3 komentáře:
A kupodivu ani nepadlo jméno žádného mobilního operátora.
Tou poslední větou jsi ten svůj celý příspěvek koncipovaný ve formě poučné úvahy tak trochu degradoval na prachsprosté PR sdělení. :-)
Banální, bez osobního pohledu na věc. Poslední věta jak vytržená z youtube comment sekce. K flamu nedošlo, není publikum.
Okomentovat