6. listopadu 2007

Deníček z Cannes, pondělí

"Tak co jste tu viděl zajímavého?" zeptala se mě společensky Dana Bérová, bývalá ministryně informatiky, nyní analytička u Gartnerů.

"Že soupeření Microsoftu s Googlem není hra s nulovým součtem," plácl jsem, co mě první napadlo.

Vykulila na mě oči a ve tváři jsem jí zřetelně četl: a kvůli tomu jsi musel jet až do Cannes? A řekla něco velmi zdvořilého.

Má pravdu - je to sdělení triviální až běda. Která konkurence je koneckonců vztahem s nulovým součtem? Ale na druhou stranu je zajímavé, že lidé od Gartnera, zpravidla dost konzervativní, vůbec připouštějí nějaké soupeření. Koneckonců, příjmy Google pocházejí výhradně z reklamy, příjmy Microsoftu skoro výhradně z prodeje softwarových licencí. Kde je konkurenční vztah? V náladě, v pocitech, budiž. Ale v číslech?

Pánové David Mitchell Smith a Tom Austin (první z nich má u Gartnera na starosti Microsoft, druhý Google) zahájili svou společnou přednášku otázkou, která mluví za vše: co se stane, když všechny hlavní funkce produktu, jehož vývoj trvá dvacet let a stál již stovky milionů dolarů, vytvoří znovu během roku čtyřčlenná firma a dá jej k dispozici zdarma celému světu, na jedno kliknutí myši? A když tu firmu pak koupí Google? Řeč je o editoru Microsoft Word, o webovém editoru Writely a o produktu, který se dnes jmenuje Google Docs & Spreadsheets.

Google dnes ještě není hlavní starostí Microsoftu. Tou je hlavně opadající zájem a klesající význam firmy, na čemž se víc než některý konkrétní konkurent podepisuje duch doby. Apple je cool. Google je cool. Linux je pořád ještě docela cool. Microsoft už dlouho není cool. A emoce, nálady a pocity dnes prodávají víc než cokoli jiného. Google se však může stát velkou starostí Microsoftu, bude-li jeho alternativa k Office úspěšná nejen u jednotlivců, ale aspoň částečně i na podnikové půdě. A to se stát může; odstranit námitky, které dnes brání používat Google Docs & Spreadsheets v podnikovém prostředí (hlavně ty bezpečnostní) nemusí být těžké ani zdlouhavé. Pak už zbude jen psychologická bariéra a tu lze snadno promazat penězi - kalkulace nákladů bude mluvit ve prospěch Google.

Nikdo nemluví o revoluci, o totálním zániku Office nebo Microsoftu. Ale i menší snížení významu je v těchto objemech prodeje vážná věc. A zde přichází ke slovu ten nenulový součet: co získá Google, to nemusí nutně ztratit Microsoft. Obě strategie se budou navzájem ovlivňovat. Microsoft není jen v pozici obránce, také se snaží urvat Googlu kus půdy pod nohama, snaží se například stát se prodejcem reklamy. (Třeba to bude za pět let základní obchodní model prodeje softwaru!)

O Google a vyhledávání se tu vůbec mluví hodně. Mnohem víc než o Microsoftu. Vzhledem k tomu, že tato konference je primárně určena podnikovým informatikům a v zásadě ignoruje všechno, co pro ně není relevantní, je to důležité sdělení. Snad jsem té Daně nakonec neodpověděl tak úplně hloupě.

Víno bylo dnes červené a už ne stolní. Začínám se rozmlsávat. Počasí je nadále krásné a internetové kanape funguje. Až začne Microsoft viditelně prohrávat, začnou ho lidé mít rádi a emoce se obrátí proti někomu jinému, třeba proti Apple nebo Google. A rovnováha se zas zhoupne zpátky. Setrvačnost všeho je větší, než se zdá. Nenulové součty mohou být ve velmi dlouhé perspektivě koneckonců zas nulové. Jenže, jak řekl Keynes, v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví.

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Denní snění. Ať se to komu líbí nebo ne, Google stále není o mnoho víc než jedna webová stránka.
Microsoft je standardním vybavením zdrcující většiny ze stovek miliónů počítačů po celém světě.
Zcela ovládl formáty pro výměnu dokumentů, firemní e-mail.
Dokud bude existovat osobní počítač, bude tu Microsoft s námi.

Adam Koppel řekl(a)...

S tim kyvadlovym efektem ve chvili, kdy se stane Microsoft otloukankem bych si nebyl tak jisty. Mnoho predchudcu uz nam predvedlo, ze to tak nefunguje automaticky a mnohem jednodussi je sjet z vysluni az do uplneho zmizeni. Microsoft nema charismatickou osobnost s monogram SJ, ktera by ho v tom pripade tahala zpet jak na gumovem lane. Na jejich miste bych tam nahore radeji zustal ;-)

Anonymní řekl(a)...

Co mě rozesmálo: "Google dnes ještě není hlavní starostí Microsoftu"
Již před drahnou dobou se svět bavil zprávičkmai o létajících židlích v kanclu Steva Monkey-Dancer Ballmera. Přibližně v tu dobu přešel jistý člověk z Redmondu do Mountain View. Ano, i to vypovídá, že Google je cool, ale pro firmu, jejíž business je založen na IP musí být tragédie, když jí odcházejí mozky.

Unknown řekl(a)...

Zdá se mi, že síla Microsoftu je v posledních alespoň dvanácti letech v tom, že vydělává aniž byl cool.

akb řekl(a)...

2jiri: Přesně.

Unknown řekl(a)...

MS vydělával, protože jak by někdo tehdy mohl říct: "microsoft jsou počítače". Dnes jsou počítače internet, seznam, google, chat. Pro mě ne, pro vás, ale pro main stream uživatelů určitě. A Microsoft je to na pozadí, co mají buď nelegálně a obtěžuje tě to, nebo to, co mají legálně a zlobí je, jak málo kvalitní to je, jak se to hroutí, zavirovává a zpomaluje.

Pavel Šuchmann řekl(a)...

jde opravdu predevsim o souboj rozdilnych obchodnich modelu. produkty googlu koncove zakazniky (vetsinou) nic nestoji, vyvoj financuji inzerenti. microsoft se sice snazi dal uz moc koncaky nezdimat, ten golem ma ale velkou setrvacnost a uz toho moc rozdupal.

s tim, jak jsou prohlizece schopnejsi plizive vic a vic nahrazovat desktopove aplikace, je stale slozitejsi konkurovat produktum, ktere jsou zdarma.
redmond tak celi podobne hrozbe, jakou pro nej kdysi predstavoval Netscape Navigator, jen s tim rozdilem, ze ted uz mu nestaci zaslapat do prachu jen jeden konkurencni produkt.

takze je jasne, proc tak msft prosazuje Silverlight, tak, jako naopak neni tezke uhodnout, kdo v teto dobe snaz ziskava spickove mozky a kdo je zaroven hlavnim sponzorem Firefoxu ;-)
-bver